ALAT BANTU MENGAJAR YANG SESUAI UNTUK MENGAJAR TAJUK ISIPADU CECAIR BAGI MURID-MURID TAHUN DUA.

Thursday, November 18, 2010


ALAT  BANTU MENGAJAR YANG SESUAI UNTUK MENGAJAR TAJUK ISIPADU CECAIR BAGI MURID-MURID TAHUN DUA.

            Pemilihan alat bantu mengajar yang sesuai perlu dilakukan agar ianya dapat membantu guru bagi menerangkan konsep isipadu cecair kepada murid-murid sekolah terutamanya dalam memperkenalkan konsep penuh, separuh penuh, kosong, lebih dan juga kurang.
            Alat atau bahan yang ingin ditunjukkan kepada murid-murid perlulah konkrit, jelas dan sesuai dengan murid-murid berdasarkan kepada pengalaman mereka dalam kehidupan seharian.

a)      Alat Bantu Mengajar yang mempunyai unit ukuran tidak piawai ( tidak standard).

Peralatan yang digunakan adalah daripada bahan-bahan yang ada dipersekitaran dan juga bahan-bahan terbuang. Salah satu sebab penggunaan alatan yang ada di persekitaran murid ialah kerana murid-murid di sekolah ini lebih terdedah dengan alam semulajadi kerana sekolah ini terletak di pedalaman sebuah kawasan di Pahang, jadi sesuailah jika guru mengaplikasikan bahan-bahan tersebut sebagai alat bantu mengajar. Bahan-bahan yang akan digunakan ini adalah sangat menjimatkan kerana tidak perlu dibeli. Sebagai contoh ialah seperti :


Penggunaan buluh yang mudah didapati di kawasan hutan berhampiran kediaman murid-murid

 
Cawan kertas minuman yang terbuang

                                                        Botol air mineral


a)     b)    Alat Bantu Mengajar yang mempunyai unit ukuran piawai (standard).

Alat Bantu Mengajar yang digunakan adalah daripada bahan-bahan yang terdapat dalam Makmal Sains sekolah. Penggunaan alat ini adalah untuk mendapatkan sukatan yang tepat berkaitan isipadu cecair. Melalui penggunaan alatan ini maka murid-murid akan lebih mengetahui konsep sebenar berkaitan dengan isipadu cecair. Pada peringkat seterusnya tidak kira dalam mata pelajaran sains atau pun matematik, murid-murid akan biasa menggunakan alatan seperti yang ditunjukkan untuk menyukat sesuatu yang sesuai. Alatan yang digunakan adalah seperti : 

   Kelalang kon


                                                                Bikar

                                                  Silinder penyukat

0 comments: