ALAT BANTU MENGAJAR YANG SESUAI UNTUK MENGAJAR TAJUK ISIPADU CECAIR BAGI MURID-MURID TAHUN DUA.
Pemilihan alat bantu mengajar yang sesuai perlu dilakukan agar ianya dapat membantu guru bagi menerangkan konsep isipadu cecair kepada murid-murid sekolah terutamanya dalam memperkenalkan konsep penuh, separuh penuh, kosong, lebih dan juga kurang.
Alat atau bahan yang ingin ditunjukkan kepada murid-murid perlulah konkrit, jelas dan sesuai dengan murid-murid berdasarkan kepada pengalaman mereka dalam kehidupan seharian.
a) Alat Bantu Mengajar yang mempunyai unit ukuran tidak piawai ( tidak standard).
Penggunaan buluh yang mudah didapati di kawasan hutan berhampiran kediaman murid-murid
Cawan kertas minuman yang terbuang
a) b) Alat Bantu Mengajar yang mempunyai unit ukuran piawai (standard).
Alat Bantu Mengajar yang digunakan adalah daripada bahan-bahan yang terdapat dalam Makmal Sains sekolah. Penggunaan alat ini adalah untuk mendapatkan sukatan yang tepat berkaitan isipadu cecair. Melalui penggunaan alatan ini maka murid-murid akan lebih mengetahui konsep sebenar berkaitan dengan isipadu cecair. Pada peringkat seterusnya tidak kira dalam mata pelajaran sains atau pun matematik, murid-murid akan biasa menggunakan alatan seperti yang ditunjukkan untuk menyukat sesuatu yang sesuai. Alatan yang digunakan adalah seperti :
Kelalang kon
0 comments:
Post a Comment