AKTIVITI PENGAJARAN ISIPADU CECAIR UNTUK MURID-MURID LEMAH

Thursday, November 18, 2010

AKTIVITI PENGAJARAN ISIPADU CECAIR UNTUK MURID-MURID LEMAH

a)      Menggunakan ukuran yang tidak piawai ( tidak standard)

Hasil Pembelajaran :
            Membandingkan isipadu dua cecair dengan perbandingan secara terus.

Bahan-bahan :
1.      Balang berisi air.
2.      Kad perkataan
3.      Kad manila set soalan

Langkah-langkah :

1.      Guru memaparkan balang yang berisi air di hadapan kelas.
2.    Guru bersoal jawab dengan murid-murid berkaitan dengan gambar yang dipaparkan. Balang yang mana mempunyai air yang kurang atau banyak.




3.  Setelah murid-murid menjawab, guru kemudiannya menunjukkan kad perkataan   ‘LEBIH’ dan ‘KURANG’ kepada murid-murid dan menyatakan maksud setiap  perkataan tersebut.


4.  Setelah diperkenalkan dengan perkataan ‘LEBIH’ dan ‘KURANG’ guru meminta murid-murid melekatkan kad tersebut di Kad Manila Set Soalan yang disediakan oleh guru.

Contoh soalan di Kad Manila Set Soalan :


5. Guru mengulangi aktiviti mengisi perkataan ‘LEBIH’ dan ‘KURANG’ di Kad Manila Set Soalan sehingga murid-murid benar-benar telah menguasai konsep lebih dan kurang antara dua isipadu sesuatu cecair.
6.    Guru memilih secara rawak seorang murid untuk menyatakan apa yang telah dipelajari pada hari ini.



b)      Menggunakan ukuran piawai ( standard )

Hasil Pembelajaran :
            Mengukur isipadu cecair menggunakan ukuran piawai.

Bahan-bahan :
1.      Bikar
2.      Kad nombor

Langkah-langkah :
1.     Guru memberi penerangan kepada murid-murid tentang cara-cara untuk membaca bacaan yang terdapat pada bikar terutamanya bagi unit liter ( l ). 
                        2.   Guru menunjukkan 8  buah bikar yang telah berisi dengan cecair.


3.    Guru meminta murid secara sukarela untuk membaca ukuran cecair pada bikar berkenaan.
4.    Murid keluar secara sukarela dan membaca bacaan pada bikar seterusnya melekatkan kad nombor pada bikar yang betul. Sebagai contoh, bagi bikar yang menunjukkan bacaan 4 liter maka murid-murid perlu meletakkan kad nombor 4 liter pada bikar berkenaan.




5.      Murid-murid mengulangi aktiviti tersebut sehingga kesemua 8 bikar telah di labelkan dengan sukatan dan bacaan yang betul. 
6.     Guru menjelaskan dan merumuskan apa yang telah dipelajari pada hari ini iaitu cara-cara untuk membaca sukatan cecair dengan menggunakan ukuran piawai yang melibatkan unit liter.



0 comments: